lördag 8 maj 2010

Landet vs Stan

Jag kommer ursprungligen från en liten håla utanför en inte allt för stor stad. När jag var ganska liten (12-14) hände det ibland (läs sällan) att jag och mina vänner "hängde" utanför macken i byn. När vi sedan började i högstadiet inne i staden hade vi fullt av andra mötesplatser, som caféer och restauranger inne i stan. När vi pratade om andra ungdomar, som kom längre ifrån stan än oss, som bodde på det "riktiga landet" skämtade vi ofta om att de inte gjorde nått annat än att hänga utanför korvkiosken/macken på helgerna..
Har även själv blivit "utsatt" för liknande komentarer när jag träffat någon från stan. Det var typ VÄRSTA förolämpningen minns jag, jag bodde ju inte SÅ mycket på landet!

Idag räknas jag till den "vuxna skaran" och har massor av ställen att gå till när jag inte vill vara hemma. Jag bor i en storstad och arbetar med ungdomar. Jag har tänkt på att Malmös ungdomar ofta hänger utanför butiker i stan. Antingen utanför kiosker, större butiker som Coop eller Ica, utanför restauranger som mc Donalds eller Burger King.

Frågan jag ställer mig nu är; Vad är skillnaden?

Inga kommentarer: