tisdag 9 december 2008

trist väder..


det är grått & fuktigt. regndropparna är små men kalla.
kylan tränger in innanför kläderna.
Jag är trött & har ingen energi.
är sugen på att sticka & shoppa julklappar men orkar inte.
så himla Slöö.


Om 2 veckor sticker jag "hem" till resten av familjen för att fira jultomten.
Eller var det Jesus? ...hm... eller är det gemenskapen vi firar? Eller ödmjukheten och empatin?
Just nu känns det som om julen bara handlar om konsumtion. Det ska ges julklappar till alla. ingen vet vad dom önskar sig så man får leta efter något man kan ge bort bara för att det ska ges någonting.
Jag har aldrig gillat julen, lika lite som jag gillat min födelsedag. Det känns så oäkta på något sätt. Människor i min närhet köper saker till mig bara för att det förväntas av dem. Visst är det kul att få presenter, det gillar jag absolut, men det hade kanske kännts mer "äkta" ifall det inte var något tvång.
jag tycker om att ge bort saker till människor jag gillar, missförstå mig inte på den punkten, men jag vill se en sak & tänka: den där vill jag ge till *****.
Inte behöva leta efter saker med en deadline. Och jag tror att jag själv hade uppskattat sånna presenter mer, spontana saker som någon vill/tycker att jag ska ha.
Men ofta är personer i min närhet väldigt lyhörda och ger mig saker som jag vid något tillfälle sagt att ja vill ha. Så det är inte presenterna i sig eller givmildheten eller viljan att ge presenter som jag ifrågasätter. Gillar bara inte pressen att man måste köpa något till de nära innan den 24/12.


Men just i år ser jag fram emot julen jätte mycket. Ska hem & fira jesu födelse tillsammans med alla i min familj, hela familjen kommer att vara samlade på julafton vilket är första gången på många år. Även många i den närmaste släkten kommer att vara där. Så jag kommer att fira både Jesufödelse, gemenskap & få en riktig Julafton med tomte och nära & kära. Det kommer bli en riktig "barndomsJul" och det kommer bli underbart =) Det ända som kan sabba det lite är om det inte blir någon snö... Men jag överlever utan en vit jul, man kan ju inte få allt ;-P

Inga kommentarer: