tisdag 18 mars 2008

sms VS telefonsamtal

Jag har blivit en SMS "missbrukare", jag skickar hellre SMS till folk än att jag ringer. Har länge haft problem med att ringa till folk jag inte känner så bra, eller till människor jag inte träffar speciellt ofta. Med hjälp av SMS så slipper jag, skönt!

Det har inte alltid varit så, jag är så pass ung att telefonen har alltid funnits i mitt liv, men inte mobiltelefonen. Mobiltelefoni har kanske funnits sen jag föddes men när jag var yngre var det en LYX vara. Telefonerna var stora som tegelstenar och de var mkt dyra. Min första helt nya och egna mobiltelefon fick jag i konfirmationspresent, ett kontantkort hade jag sen innan då jag hade någon gammal omodern tegelsten jag ärvt av min mammas kille.
Men jag minns att jag typ aldrig hade några pengar på kortet då det var sjukt dyrt att ringa och smsa.

Nu kostar det nästan ingenting (jämfört med innan) att varken ringa eller smsa. Och även om det är billigt att ringa och det går snabbare att bestämma något eller diskutera något över ett telefonsamtal, väljer jag att skicka ett SMS. Som oftast leder till minst 5 SMS om det är något som det skall beslutas om. Det hade kunnat ta typ 1 minut över telefon men p.g.a obehaget jag känner över att ringa väljer jag att skicka ett SMS.

Jag är en människa som gör det enkelt för mej i jobbiga situationer, innan de billiga telefonkostnaderna, var jag tvungen att ringa - antingen kvällstid eller hem till folks hemtelefoner. Det var nog bra för mig.

Jag har bestämt att jag ska försöka bryta det här mönstret och börja ringa till dem jag behöver ha kontakt med istället för att skicka SMS. För telefonkontakt betyder direkt kontakt med en annan människa, istället för ord som skickas fram och tebax.

Minst 1 samtal per dag ska jag ringa (när jag egentligen skulle ha skickat ett mess, för klart att jag ringer ibland till vissa personer..) från och med nu..

Vi hörs =)

ciao

1 kommentar:

Ovanliga vantar sa...

800-1000 mess i månaden skickar jag, de e så bekvämt, fast egentligen gillar jag att prata i telefon men då ska de va i hemtelefonen hemma i soffan asså inte i mobilen