måndag 13 oktober 2008

Förändringar..

Varför är jag så rädd för förändringar? varför får jag en obehaglig känsla så fort det är något nytt på gång?
Antagligen för att det handlar om att lämna det invanda 'trygga' mönstret. Men förändring kan leda till det bättre, oftast faktiskt.
Har suttit och diskuterat förändring med en vän idag och har fått insikten att det är fler än jag som känner denna oro inför stora förändringar.

Förändring betyder oftast utveckling. Utveckling är positivt. Det är något alla strävar efter, på ett eller annat sätt. Inom arbetet, personlig utveckling mm.
En mycket klok man, som jag har äran att känna (NEJ inte pappa denna gången! :-P), sa till mej sist vi sågs "ett annat ord för utveckling är konflikt". Genom konflikter utvecklas man, och utveckling sker efter någon slags konflikt. Han menade vidare att det är för vanligt att människor är konflikt rädda. Då är det svårt att utvecklas.
Jag är SJUKT konflikt rädd & tycker att det döjobbigt.
Men med detta inlägg försöker jag intala mej själv att sluta vara så rädd.
Det kommer något positivt ur alla förändringar - det är iaf något jag vet.

Livet är som en dans på rosor - ett snesteg och det gör fruktansvärt ont.

Inga kommentarer: