onsdag 2 april 2008

"Malmö stad vill förbygga barnfetma"

så står det i Punkt SE idag. Tydligen har fetman bland barn i Malmö ökat från 5 % hos tioåringarna 1980, till 19% bland flickor och 15% bland pojkar i tioårsåldern.

Malmö stad jobbar, sedan 2007, med förebyggande åtgärder och barn & unga ska få bättre matvanor och mer fysiska aktiviteter i skolan. -Kanon!

Men föräldrarna då? hälsosam (observera ordet hälsosam) livstil bland de vuxna borde "smitta av sig" på barnen. Har man 2 föräldrar som lever sunt och äter rätt borde det inte barnen drabbas av fetma! Jag tycker det är hemskt att det ens existerar fetma bland barn. De vet inte bättre än att äta den maten som ställs fram och är det då snabbmat med lite näring och mycket fett - klart de blir överviktiga. Det verkar som om att det finns för lite kunskap, eller för lite tid för att dagens föräldrar ska kunna ge sina barn en hälsosam kost och livsstil. Att barnen hellre sitter framför datan eller Tvn idag är helt klart en annan bidragande faktor. Jag har själv aldrig varit SMAL eller ens i närheten av det, men jag har heller aldrig haft övervikt som har ansetts skadlig för min hälsa (förutom psykiskt kanske) utan bara "lite rund".

Jag har alltid hållt på med flera olika sporter som fotboll, kört cross, spelat innebandy, tränat friidrott och ridit. Lika dant med mina 2 vuxna syskon; mest min storasyster (25) men även min lillebror (20) har tränat en hel del olika sporter.

Vi hade även en regel hemma som sa att det var inga chips eller godis i veckorna utan endast på fredagar, då hela familjen hade "fredagsmys". Men efter skilsmässan vart det såklart annorlunda men då var vi redan invanda i våra fritidsaktiviteter så dem fortsatte vi såklart med.. Även om varken mamma eller pappa alltid hade tid att laga "vanlig" mat när de var ensamstående så tränade vi ju iaf.

Jag tror att bara man rör på sej lite, exempelvis tränar fotboll 1-2 ggr i veckan, förutom skoljympan och äter vanlig mat, inte Mc donalds el. Burger King, så borde man inte utveckla fetma.

Så skärpning föräldrar, ta den tid det behövs för att laga mat till era barn, uppmunttra dem till att vilja sporta så slipper de ha problem med övervikt eller fetma när de blir äldre.
-tänk på att ni är deras förebild, och alla mår bättre av hälsosam mat!

och en eloge till Malmö stad som uppmärksammat problemet och väljer att lägga lite extra pengar på detta folkhälsoproblem och förebyggande arbete. dagens ros går till er @}--}--

Inga kommentarer: